W królewskiej kategorii MotoGP wystartuje 25 zawodników, w tym 14 na maszynach w specyfikacji fabrycznej. Bez zmian pozostaną składy fabrycznych ekipy Repsol Honda i Movistar Yamaha, w których zobaczymy odpowiednio obrońcę tytułu Marca Marqueza i Daniego Pedrosę oraz Valentino Rossiego i Jorge Lorenzo. W Ducati do Andrei Dovizioso dołączy jego rodak, Włoch Andrea Iannone, zastępujący odchodzącego do LCR Hondy Brytyjczyka, Cala Crutchlowa. Do stawki wróci fabryczny zespół Suzuki, który wystawi Aleixa Espargaro oraz debiutanta, Mavericka Vinalesa. Wraca także włoska Aprilia, za której oficjalną ekipę odpowiadać będzie Fausto Gresini.

 

Vinales będzie jednym z czterech debiutantów, obok awansującego bezpośrednio z Moto3 Australijczyka Jacka Millera oraz przenoszących się z serii World Superbike Eugene'a Laverty i Lorisa Baza. Na liście startowej wciąż pozostają dwie niewiadome. Znany nie jest jeszcze partner Alvaro Bautisty w ekipie Aprilii, choć faworytem wydaje się inny zawodnik WSBK, były mistrz świata klasy 250ccm, Włoch Marco Melandri. Drugim znakiem zapytania pozostaje nazwisko reprezentanta włoskiej ekipy Octo Iodaracing. Jest duża szansa, że będzie to Japończyk Hiroshi Aoyama.

 

Kalex dominuje w Moto2

 

W Moto2 wystartuje 31 zawodników, z czego aż 23 na motocyklach niemieckiej firmy Kalex, w tym obrońca tytułu, Hiszpan Esteve Rabat, do którego w zespole Marc VDS dołączy obecny lider Moto3, Alex Marquez. Innym zdolnym debiutantem będzie Alex Rins, który u boku Luisa Saloma zastąpi odchodzącego do MotoGP Mavericka Vinalesa w barwach ekipy Sito Ponsa, a także Jesko Raffin. Szwajcar wygrał w tym roku mistrzostwa Hiszpanii Moto2, a wcześniej niemiecki puchar Yamahy R6, w którym w tym roku ścigał się Polak, Adrian Pasek.

 

Dwa nazwiska pozostają jeszcze pod znakiem zapytania, ale nie ma wątpliwości, że tempo znów narzucać będzie broniący tytułu Rabat oraz zmieniający barwy, obecny wicelider tabeli, Fin Mika Kallio. Ciekawostką będzie za to forma zdolnych zawodników przesiadających się na Kalexy z mało konkurencyjnych w tym roku maszyn Sutera, jak Francuz Johann Zarco czy Szwajcarzy, Thomas Luthi i Dominique Aegerter.

 

Honda coraz liczniejsza w Moto3

 

Najliczniejsza znów będzie przeznaczona dla najmłodszych kategoria Moto3, w której zobaczymy 33 nazwiska, w tym 17-letnią Anę Carrasco, która wystartuje w zespole wystawianym przez zawodnika MotoGP, Aleixa Espargaro. Swoją ekipę ponownie wystawi także legenda królewskiej klasy, Włoch Valentino Rossi. W jego barwach zobaczymy Romano Fenatiego i Andreę Migno.

 

Barwy czołowych ekipy Red Bull Ajo KTM oraz Estrella Galicia 0,0 reprezentować będą odpowiednio; Portugalczyk Miguel Oliveira, pochodzący z RPA Brad Binder i Czech Karel Hanika oraz dwaj debiutanci, dwukrotny mistrz Hiszpanii Moto3, Francuz Fabio Quartararo oraz Hiszpan Jorge Navarro. Manager zespołu Estrella Galicia 0,0, Emilio Alzamora wciąż pracuje nad wystawieniem w przyszłym roku trzeciej maszyny, której dosiąść miałaby Maria Herrera.

 

Po tym, jak ostatnie lata upłynęły w Moto3 pod znakiem dominacji austriackich motocykli KTM, w przyszłym roku aż jedenastu zawodników wystartuje na imponujących w tym roku Hondach. Jednym z nich będzie uważany za faworyta Enea Bastianini, który w tym sezonie sięgnął po tytuł „debiutanta roku”. O miejsce w stawce wciąż walczy Holender o polskich korzeniach, Jasper Iwema, ale póki co nie ma go na wstępnej liście startowej, która przed pierwszą rundą sezonu 2015 – zaplanowaną na koniec marca w Katarze – z pewnością jeszcze kilka razy, choć nieznacznie, się zmieni.

 

Lista startowa.