Triumf Audi w wyścigu 24h Le Mans

Szwajcar Marcel Fassler, Niemiec Andre Lotterer i Francuz Benoit Treluyer jadąc Audi R18 po raz trzeci w karierze triumfowali w 24-godzinnym wyścigu samochodowym na francuskim torze Le Mans. Poprzednio ta załoga wygrywała w 2011 i 2012 roku.
Drugie miejsce zajął zwycięzca ubiegłorocznej edycji Duńczyk Tom Kristensen jadący także Audi wraz z Brazylijczykiem Lucasem di Grassi i Hiszpanem Marcem Gene. Przejechali o trzy okrążenia toru mniej niż triumfatorzy.
Na trzeciej pozycji uplasowała się załoga hybrydowej Toyoty w składzie Szwajcar Sebastien Buemi, Brytyjczyk Anthony Davidson i Francuz Nicolas Lapierre, która zaliczyła pięć okrążeń mniej od zwycięzców.
Zdobywca pole position Japończyk Kazuki Nakajima (Toyota) wycofał się po piętnastu godzinach jazdy z powodu awarii układu elektrycznego.
Problemy miał także team Porsche, który wrócił do rywalizacji w Le Mans po 16 latach przerwy. Niemiecki zespół prowadzony przez byłego kierowcę Formuły Australijczyka Marka Webbera przewodził stawce do 22. godziny, ale właśnie wtedy z powodu awarii turbiny musiał się wycofać.
24-godzinny wyścig w Le Mans jest uznawany przez prestiżowy magazyn "National Geographic" za imprezą sportową numer jeden na świecie, wyprzedzając igrzyska olimpijskie i piłkarskie mistrzostwa świata. Na żywo śledzi go kilkaset tysięcy widzów.
Audi po raz trzynasty w historii i piąty z rzędu wygrało Le Mans. Jednak na liście triumfatorów najwięcej zwycięstw - szesnaście - ma nadal w dorobku Porsche. Na trzeciej pozycji - z dziewięcioma wygranymi jest Ferrari.
W klasyfikacji kierowców dziewięć razy triumfował Kristensen, który tym razem uplasował się na drugiej pozycji. Duńczyk po raz pierwszy wygrał w 1997 roku, a ostatni w poprzedniej edycji. Sześć zwycięstw w latach 1969-1982 w Le Mans odniósł Belg Jacky Ickx.
Tegoroczni triumfatorzy przejechali przez 24 godziny dystans ponad 5 000 kilometrów.
Wyniki Le Mans 2014:
1. Marcel Fassler, Andre Lotterer, Benoit Treluyer (Szwajcaria, Niemcy, Francja/Audi R18 e-tron Quattro) 379 okrążeń
2. Lucas Di Grassi, Tom Kristensen, Marc Gene (Brazylia, Dania, Hiszpania/Audi R18 e-tron Quattro) strata 3 okr.
3. Anthony Davidson, Nicolas Lapierre, Sebastien Buemi (W. Brytania, Francja, Szwajcaria/Toyota TS040 Hybrid) 5 okr.
4. Nicolas Prost, Nick Heidfeld, Mathias Beche (Francja, Niemcy, Szwajcaria/R-One-Toyota) 19 okr.
5. Simon Dolan, Harry Tincknell, Oliver Turvey (W. Brytania/Zytek Z11SN-Nissan) 23 okr.
6. Pierre Thiriet, Ludovic Badey, Tristan Gommendy (Francja/Ligier JS P2-Nissan)
Na trzeciej pozycji uplasowała się załoga hybrydowej Toyoty w składzie Szwajcar Sebastien Buemi, Brytyjczyk Anthony Davidson i Francuz Nicolas Lapierre, która zaliczyła pięć okrążeń mniej od zwycięzców.
Zdobywca pole position Japończyk Kazuki Nakajima (Toyota) wycofał się po piętnastu godzinach jazdy z powodu awarii układu elektrycznego.
Problemy miał także team Porsche, który wrócił do rywalizacji w Le Mans po 16 latach przerwy. Niemiecki zespół prowadzony przez byłego kierowcę Formuły Australijczyka Marka Webbera przewodził stawce do 22. godziny, ale właśnie wtedy z powodu awarii turbiny musiał się wycofać.
24-godzinny wyścig w Le Mans jest uznawany przez prestiżowy magazyn "National Geographic" za imprezą sportową numer jeden na świecie, wyprzedzając igrzyska olimpijskie i piłkarskie mistrzostwa świata. Na żywo śledzi go kilkaset tysięcy widzów.
Audi po raz trzynasty w historii i piąty z rzędu wygrało Le Mans. Jednak na liście triumfatorów najwięcej zwycięstw - szesnaście - ma nadal w dorobku Porsche. Na trzeciej pozycji - z dziewięcioma wygranymi jest Ferrari.
W klasyfikacji kierowców dziewięć razy triumfował Kristensen, który tym razem uplasował się na drugiej pozycji. Duńczyk po raz pierwszy wygrał w 1997 roku, a ostatni w poprzedniej edycji. Sześć zwycięstw w latach 1969-1982 w Le Mans odniósł Belg Jacky Ickx.
Tegoroczni triumfatorzy przejechali przez 24 godziny dystans ponad 5 000 kilometrów.
Wyniki Le Mans 2014:
1. Marcel Fassler, Andre Lotterer, Benoit Treluyer (Szwajcaria, Niemcy, Francja/Audi R18 e-tron Quattro) 379 okrążeń
2. Lucas Di Grassi, Tom Kristensen, Marc Gene (Brazylia, Dania, Hiszpania/Audi R18 e-tron Quattro) strata 3 okr.
3. Anthony Davidson, Nicolas Lapierre, Sebastien Buemi (W. Brytania, Francja, Szwajcaria/Toyota TS040 Hybrid) 5 okr.
4. Nicolas Prost, Nick Heidfeld, Mathias Beche (Francja, Niemcy, Szwajcaria/R-One-Toyota) 19 okr.
5. Simon Dolan, Harry Tincknell, Oliver Turvey (W. Brytania/Zytek Z11SN-Nissan) 23 okr.
6. Pierre Thiriet, Ludovic Badey, Tristan Gommendy (Francja/Ligier JS P2-Nissan)
Komentarze