Mistrzostwa Europy: najszybszy debiut Kajetanowicza

Moto
Mistrzostwa Europy: najszybszy debiut Kajetanowicza
fot. PAP

Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran – wiceliderzy FIA ERC – rozpoczynają drugą połowę sezonu od debiutu na szaleńczo szybkich szutrach Estonii, czyli najszybszej rundy Rajdowych Mistrzostw Europy.

Kolejna odsłona szutrowej batalii, to druga w tym roku impreza zaliczana do klasyfikacji FIA ERC Gravel Master. 16 oesów – ponad 200 km zaciętej rywalizacji z najwyższymi prędkościami, jakie mogą rozwinąć samochody rajdowe, a 34,91 km mierzy najdłuższy, pokonywany dwukrotnie odcinek specjalny rajdu.

 

Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran – wiceliderzy FIA ERC – rozpoczynają drugą połowę sezonu od debiutu na szaleńczo szybkich szutrach Estonii, czyli najszybszej rundy Rajdowych Mistrzostw Europy. Kolejna odsłona szutrowej batalii, to druga w tym roku impreza zaliczana do klasyfikacji FIA ERC Gravel Master. 16 oesów – ponad 200 km zaciętej rywalizacji z najwyższymi prędkościami, jakie mogą rozwinąć samochody rajdowe, a 34,91 km mierzy najdłuższy, pokonywany dwukrotnie odcinek specjalny rajdu.


Zaplanowany na 17-19 lipca Rajd Estonii otworzy drugą połowę tegorocznych zmagań o tytuł Rajdowego Mistrza Europy. Wyzwanie walki o punkty na oszałamiająco szybkich szutrowych drogach południowo-wschodniej Estonii podejmie załoga LOTOS Rally Team, czyli Kajetan Kajetanowicz z Jarkiem Baranem. W swoim debiucie w tej imprezie Polacy wystartują Fordem Fiesta R5. Podobnie jak podczas poprzednich rund FIA ERC, przygotowaniem i obsługą samochodu dla Kajetana zajmie się krakowski oddział M-Sportu.

Choć w tym roku odbędzie się dopiero szósta edycja Rajdu Estonii (druga w randze rundy mistrzostw Europy), to te zawody zdążyły już zaskarbić sobie uznanie, potwierdzone przyznanym w sezonie 2014 wyróżnieniem FIA ERC Rally of the Year Award. Wymagające trasy  poprzednich edycji rajdu przyciągały na start wiele załóg z bogatym doświadczeniem z Rajdowych Mistrzostw Świata, ale jedynym kierowcą, któremu udało się wygrać z reprezentantami Estonii, był fabryczny zawodnik Forda i Citroena Mads Ostberg. Oprócz Norwega na liście zwycięzców tego rajdu widnieją także nazwiska Markko Martina i Otta Tanaka – miejscowych kierowców znanych z rund WRC.

Bazą estońskiej rundy europejskiego czempionatu będzie miasto Otepaa, nazywane zimową stolicą Estonii. Z tej miejscowości, malowniczo położonej nad jeziorem Pühajärv, załogi wyruszą do rywalizacji na 16 odcinkach specjalnych o łącznej długości ponad 200 km. Kluczowe dla wyników rajdu mogą okazać się dwie bitwy stoczone na niemal rekordowym dla mistrzostw Europy dystansie oesów numer 7 i 8 (34,91 km).

W szóstej rundzie FIA ERC, debiutujący w tych zawodach Kajetanowicz zmierzy się nie tylko z doświadczoną czołówką Rajdowych Mistrzostw Europy, lecz stawi też czoła licznej stawce kierowców z Estonii. Z miejscowych zawodników na starcie staną m.in. Raul Jeets, Sander Parn (obaj w Fiestach R5) oraz drugi w Rajdzie Lipawy Siim Plangi. Swój udział w Rajdzie Estonii zapowiedział także Juha Salo – legenda fińskich rajdów i siedmiokrotny rajdowy mistrz Finlandii.

Debiut w Rajdzie Estonii – szybszym niż legendarny Rajd Finlandii – nawet u najbardziej doświadczonych zawodników może wywołać dreszczyk emocji. Choć cały LOTOS Rally Team bardzo ciężko pracuje, to przed rajdem nie wszystko da się przygotować. Niektórych rzeczy możemy nauczyć się dopiero podczas walki na odcinkach specjalnych. W Estonii ta nauka musi być niesłychanie szybka, bo ogromną część trasy, mnóstwo ślepych zakrętów i wiele szczytów pokonuje się tam na najwyższym biegu z gazem wciśniętym do podłogi. W tych warunkach wyniki zależą nie tylko od perfekcyjnego opisu trasy czy doświadczenia z poprzednich edycji rajdu, ale także od maksymalnych prędkości, jakie mogą rozwijać poszczególne samochody oraz ogromnej pewności siebie, niezbędnej na tych odcinkach. Postaram się wycisnąć z naszej Fiesty R5 dosłownie każdego konia mechanicznego. Rajd Estonii, to wyzwanie, jakie lubimy – ciekawe, nieprzewidywalne i trochę szalone, ale przez to fascynujące. To runda mistrzostw Europy, w której będzie nam zdecydowanie najtrudniej o punkty, dlatego dorobek wywalczony w Estonii będzie miał dla mnie wyjątkową wartość – powiedział Kajetanowicz

Rajd Estonii w liczbach:

6. runda tegorocznych mistrzostw Europy;
736 km w linii prostej dzieli Warszawę od bazy rajdu w Otepaa;
2. z 4 rund cyklu, w których kierowcy walczą o tytuł szutrowego mistrza Europy;
2. raz Rajd Estonii jest rundą FIA ERC;
213 km/h – najwyższa prędkość zmierzona podczas Rajdu Estonii 2014;
34,91 km mierzy najdłuższy odcinek specjalny rajdu. To druga najdłuższa próba w tym sezonie FIA ERC;
16 odcinków specjalnych o łącznej długości 205 km;
2. – pozycja załogi LOTOS Rally Team w klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Europy;
1. start Kajetanowicza i Barana w tych zawodach;
6. edycja tej imprezy;
103 punkty w pierwszych czterech rundach sezonu FIA ERC wywalczyła załoga LOTOS Rally Team;
128,6 km/h – średnia prędkość zwycięzcy ubiegłorocznej edycji Rajdu Estonii.

Klasyfikacja FIA ERC przed Rajdem Estonii:

1. Craig Breen (Irlandia) 124
2. Kajetan Kajetanowicz (Polska) 103
3. Robert Consani (Francja) 55
4. Aleksiej Łukjaniuk (Białoruś) 43
5. Bruno Magalhaes (Portugalia) 38
5. Siim Plangi (Estonia) 28
6. Freddy Loix (Belgia) 35
7. Jaromir Tarabus (Czechy) 34
8. Siim Plangi (Estonia) 28
9. Bryan Bouffier (Francja) 28
10. Dominykas Butvilas (Litwa) 27       

ko, Informacja prasowa

PolsatSport.pl w wersji na telefony z systemem Android i iOS!

Najnowsze informacje i wiadomości na bieżąco, gdziekolwiek jesteś.

Komentarze