Przy kasie koszykarze Zachodu też wygrali - mają trzech zawodników w pierwszej piątce najlepiej zarabiających “Forbesa”:

1. LeBron James (Cleveland Cavaliers): roczne zarobki reklamowe: 48 milionów dolarów. Główni sponsorzy: Nike, Samsung, Coca-Cola, Tencent, Kia Motors, Beats by Dre. Nike podwoiło wartość kontraktu z Jamesem, nagradzając go pierwszym w 44-letniej historii firmy dożywotnim kontraktem. W 2014 roku, Nike sprzedało sygnowanych nazwiskiem LeBrona trampek na sumę przekraczająca 340 mln dolarów, zaś rozpoznawalność Jamesa w USA przekracza 90 procent. Stawiając go to wśród aktywnych sportowców na drugim miejscu – za Tigerem Woodsem.

 

Biali nie potrafią skakać? Fantastyczny konkurs wsadów!


2. Kevin Durant (Oklahoma City Thunder): 36 mln dolarów. Głowni sponsorzy: Nike, Beats by Dre, American Family Insurance, BBVA, Sonic, Panini. Przedłużony na następną dekadę kontrakt z Nike jest wart około 300 milionów. W 2015 roku, Durant wprowadził na rynek swoją własną kolekcję majtek, będac też pierwszym sportowcem, którego nazwisko wykorzystano w reklamach sieci fast-food - Sonic. Kontrakt z Thunder, kończy się dla Duranta po trwającym obecnie sezonie.


3. Kobe Bryant (Los Angeles Lakers): 25 mln. Główni sponsorzy: Nike, Hublot, Alibaba, Panini. Kobe, którego kariera w NBA kończy się za kilka miesięcy, zrezygnował z większości kontraktów na rzecz udziałów w firmach. Ciągle doskonale zarabia dzięki Nike (partner od 2003 roku), a szefowie firmy z Oregon już myślą o wspólnych zarobkach po jego zejściu z parkietu, otwierając Kobe Inc. Dwie pierwsze duże inwestycje Bryanta to współfinansowanie napoju BodyArmor oraz strony internetowej “The Players Tribune”, publikującej własne artykuły gwiazd sportu.


4. James Harden (Houston Rockets): 17 mln. Główni sponsorzy: Adidas, BBVA, Beats by Dre, Foot Locker, NBA2K, KT Tape. Harden zajął drugie miejsce w głosowaniu na Najbardziej Wartościowego Gracza (MVP) NBA, podpisując przy okazji trzynastoletni, warty nieco ponad 200 mln kontrakt reklamowy z Adidasem. Pierwsze z trampek sygnowanych jego nazwiskiem spodziewane są na rynku za kilka miesięcy. Harden, który ceni oryginalność, będzie zauważalny także w sklepach spożywczych. Firma Ferrera Trolli planuje wprowadzenie gum do żucia… inspirowanych brodą koszykarza Rockets. James wie, jak podnieść rozpoznawalność na rynku reklamowym – krótki romans z Khloe Kardashian bardzo mu w tym pomógł…


5. Derrick Rose (Chicago Bulls): 14 mln. Główni sponsorzy: Adidas, Powerade, Giordano’s. Zanim Adidas podpisał kontrakt z Hardenem, szefowie niemieckiej firmy postawili wszystko na jedną kartę, pozyskując Derricka Rose. Pozycja Adidasa na rynku amerykańskim jest bardziej niż anemiczna, a zaoferowanie w 2012 roku najmłodszemu w historii NBA MVP kontraktu wartego 185 mln miało to zmienić. Plan okazał się wielkim niewypałem – z powodu kontuzji Rose nie grał w ciągu ostatnich trzech lat w ponad 60 procentach meczów Chicago Bulls. W 2014 roku, sprzedaż sygnowanych nazwiskiem Rose’a trampek spadła o 20 procent.