I. Wprowadzenie

Ciężko zbagatelizować potencjał drzemiący w sporcie elektronicznym. Wartość rynku e-sportowego wynosi dzisiaj 464 miliony dolarów i szacuje się, że w ciągu najbliższych trzech lat wzrośnie dwukrotnie! Gwałtowny rozwój komputerowej rywalizacji sprawił, że wiele młodych osób bezpośrednio wiąże z nią swoją przyszłość, a najlepsi gracze zarabiają obecnie pieniądze, których nie powstydziłaby się większość "tradycyjnych sportowców". Nie bez znaczenia jest również popularność, która zapewnia im doping fanów podczas turniejów rozgrywanych na całym świecie.

League of Legends zostało opracowane, a następnie wydane w 2009 roku przez amerykańską firmę Riot Games. W ciągu niespełna roku LoL został pobrany ponad milion razy i według serwisu Gamezon, to przy nim gracze spędzają obecnie najwięcej czasu. Ciężko jednoznacznie wskazać fenomen stojący za tym zjawiskiem. Prawdopodobnie największą zaletą gry jest stopień jej rozbudowania oraz fakt, że wydaje się ona pozornie prosta, a w rzeczywistości na poznanie większości jej tajników, opanowanie przynajmniej kilku postaci, a także nauczenie się współpracowania z drużyną i nabycie "zmysłu taktycznego" potrzeba wiele czasu.

II. Cele gry oraz budowle na mapie

LoL należy do gatunku MOBA (ang. Multiplayer Online Battle Arena), który jest uznawany za podgatunek strategicznych gier czasu rzeczywistego (RTS). W rozgrywce biorą udział dwie pięcioosobowe drużyny, których areną zmagań jest, podzielona na dwie identyczne połowy, mapa Summoner's Rift. Znajdują się na niej dwie bazy, umiejscowione na przeciwległych rogach, które są ze sobą połączone trzema alejami (ang. lane). Każda z nich: górna (ang. top), środkowa (ang. mid) oraz dolna (ang. bot) jest głównym miejscem starć między drużynami.

 


Aby wygrać mecz, należy przesunąć front walki z własnej części alei do bazy wroga i zniszczyć, znajdujący się na tyłach bazy przeciwników, budynek zwany Nexusem. Można się do niego dostać jedną z trzech dróg, jednak po drodze trzeba zburzyć kolejno trzy wieże oraz stukturę pośrednią pomiędzy wieżami a Nexusem - Inhibitor. Sam Nexus jest broniony przez dwie wieże i od 75 sekundy gry aż do jej końca, w regularnych odstępach czasu, wychodzą z niego stwory (ang. minions albo creeps).

 

 

Tuż za Nexusem, w samym rogu mapy, znajduje się miejsce gdzie na początku gry pojawiają się kontrolowani przez graczy bohaterowie. Jest to tak zwana "fontanna", w której można szybko uzupełnić brakujące punkty zdrowia, a także kupić poprawiające statystyki postaci przedmioty. Powrót do tego punktu (ang. recall) jest możliwy z każdego miejsca na mapie i trwa osiem sekund, jednak wracający bohater nie może w tym czasie otrzymać żadnych obrażeń, gdyż w przeciwnym razie proces zostaje przerwany.

Stwory to kontrolowani przez grę najemnicy, którzy niestrudzenie maszerują alejami w kierunku bazy wroga. Z reguły walczą między sobą, lecz jeżeli osamotniony bohater znajdzie się w ich zasięgu, również zostanie przez nie zaatakowany. Skupiają się one również na graczach, gdy ci rozpoczynają walkę w ich pobliżu. Za zabicie każdego z nich bohaterowie otrzymują doświadczenie oraz złoto.

 



Wieże są potężnymi budynkami obronnymi, rozmieszczonymi w określonych odstępach na każdej z trzech alei. Atakują one wrogów w swoim zasięgu pociskami energii. Ich priorytetowym celem są wychodzące z Nexusa stwory, jednak, podobnie jak one, mogą zaatakować kierowanego przez gracza bohatera, jeśli w pobliżu nie ma innych jednostek lub zaatakuje on bohatera drużyny przeciwnej. Walka w pobliżu wież jest bardzo ryzykowna, szczególnie na początkowych poziomach doświadczenia.

 



W pobliżu miejsc, w których aleje stykają się z bazami umiejscowione są inhibitory. Zniszczenie jednego z nich sprawia, że za każdym razem gdy na właściwej alei pojawia się nowa fala stworów, dodawany jest do niej jeden superstwór. Są to bardzo wytrzymałe jednostki, które idealnie sprawdzają się podczas oblężeń bazy przeciwników i ułatwiają szturmowanie wrogiego Nexusa. Zniszczenie wszystkich trzech inhibitorów skutkuje pojawieniem się dwóch superstworów w każdej fali. Ten rodzaj fortyfikacji odradza się po pięciu minutach i jest jedynym budynkiem w grze, który posiada zdolność samoistnej odbudowy.

 



Bohater widzi jedynie obszar znajdujący się bezpośrednio wokół niego, sojuszników, oraz wokół własnych fortyfikacji. Resztę mapy spowija tzw. mgła wojny, w związku z czym bardzo ważne jest kupowanie totemów wizji (ang. vision wards), dzięki którym drużyny zapewniają sobie czasowe odsłonięcie najbardziej strategicznych miejsc.

 

III. Bohaterowie i statystyki

Przed rozgrywką każdy gracz, zwany również przywoływaczem (ang. Summoner), wybiera bohatera, którego będzie prowadził przez resztę gry. Na tę chwilę jest ich stu trzydziestu czterech, jednak co jakiś czas pojawiają się nowi. Każdy posiada własną historię oraz tło fabularne. Oddziałują oni na siebie, często kontrując lub wzajemnie się uzupełniając, więc niezwykle ważny jest właściwy dobór postaci przed startem gry. Riot Games regularnie ingeruje w ich "wygląd", osłabiając lub podnosząc statystyki poszczególnych postaci, przez co nie istnieje jedna idealna kompozycja bohaterów. Ogół najpotężniejszych i najbardziej popularnych w danej chwili postaci, przedmiotów i stylów gry określa się mianem "mety".

Podczas wyboru bohaterów gracze dzielą między siebie role, jakie będą pełnili na mapie podczas rozgrywki. Według ogólnie przyjętego oraz najbardziej efektywnego schematu dwóch z nich zajmuje dolną aleję, natomiast pozostała trójka pojedynczo obsadza dżunglę, a także środek i górę mapy. Zazwyczaj gracze górnej alei wybierają wytrzymałych bohaterów, zdolnych przenosić front walki z dala od własnej bazy oraz wywierać presję na drużynie przeciwnej. Środkowa aleja jest z reguły domeną postaci bazujących na potężnych atakach magicznych (ang. AP Carry), natomiast na dolnej linii walczą strzelec (ang. AD Carry lub Marksman) wraz ze wspomagającym (ang. Support). Neutralny teren między alejami, zwany dżunglą, jest, jak sama nazwa wskazuje, miejscem działalności dżunglera, który wspomaga sojuszników przeprowadzając ataki na wrogów, czyli innymi słowy "gankując".

Każdy z herosów dysponuje gamą unikalnych umiejętności, które wykorzystane odnawiają się po pewnym czasie. Mogą one powodować np.: zadanie dodatkowych obrażeń, uleczenie sojuszniczej postaci, a nawet unieruchomienie lub wyrzucenie w powietrze wielu przeciwników na raz! Najpotężniejsza z nich, tzw. umiejętność ostateczna (ang. ultimate) potrafi zapewnić drużynie przewagę, a nawet zmienić losy walki. Każdy bohater rozpoczyna grę na pierwszym poziomie doświadczenia, na którym ma do dyspozycji wyłącznie jedną umiejętność. Wraz z uzyskiwaniem następnych poziomów, aż do maksymalnego - osiemnastego - statystyki postaci rosną, a także zyskuje się kolejne punkty umiejętności.

 



Dodatkowo, na krótko przed startem rozgrywki, gracz wybiera dwa czary przywoływacza, które pozwalają mu np. błyskawicznie przemieścić się na niewielką odległość, wyleczyć siebie i pobliskich sojuszników, a nawet podpalić wrogiego bohatera! Ponadto każdy z zawodników dobiera właściwą kompozycję run oraz punktów specjalizacji, które poprawiają statystyki bohaterów. Są to między innymi: pancerz (redukujący otrzymywane obrażenia fizyczne), odporność na magię (redukującą otrzymywane obrażenia magiczne), moc umiejętności, pula many - umożliwiającej bohaterowi korzystanie z umiejętności, obrażenia oraz prędkość ataków podstawowych, kradzież życia (podczas wyprowadzania tychże), czy prędkość poruszania się.   

IV. Dżungla

Pomiędzy alejami rozciągają się pasy neutralnego terytorium zwanego dżunglą. Zamieszkują ją neutralne potwory, skupione w tzw. obozach (ang. camps), które nie przemieszczają się po mapie i zabite przez graczy odradzają się po pewnym czasie. Za zabicie potworów bohaterowie otrzymują doświadczenie oraz złoto, a część z nich zapewnia im również wartościowe wzmocnienia (ang. buffs).

Po zgładzeniu Czerwonego Krzewogrzbieta gracz otrzymuje "Herb Żaru", nazywany czerwonym wzmocnieniem. Gwarantuje on naznaczonemu nim bohaterowi zwiększoną regenerację zdrowia, w czasie gdy jego podstawowe ataki spowalniają wrogów na trzy sekundy i zadają im okresowe obrażenia nieuchronne, czyli takie, które nie podlegają redukcji ze względu na pancerz lub odporność na magię. Czerwone wzmocnienie jest szczególnie niebezpieczne w rękach strzelców, którzy w późniejszej fazie gry, z jego pomocą, są w stanie utrzymywać i eliminować przeciwników na dystans (ang. kite'ować).

 



Zgładzenie Niebieskiego Strażnika zapewnia zabójcy "Herb Zrozumienia" (niebieskie wzmocnienie), który znacznie zwiększa regenerację many oraz skraca czas odnowienia umiejętności. Z niebieskiego wzmocnienia najczęściej korzystają gracze środka pola, z magami na czele, gdyż wyklucza ono problemy z maną i gwarantuje dłuższe pozostanie na linii. Czas trwania czerwonego oraz niebieskiego wzmocnienia wynosi dwie minuty, jednak jeżeli bohater je posiadający zostanie zabity przez innego gracza, efekt przechodzi na zabójcę, a czas jego trwania się odświeża. Są to jedyne typy wzmocnień, które po śmierci padają łupem wrogów.

 

    

W dolnej części dżungli znajduje się legowisko, w którym na krótko po rozpoczęciu gry pojawiają się potężne smoki (ang. drake lub dragon). Istnieje pięć rodzajów smoków, jednak w legowisku znajduje się wyłącznie jeden na raz. Po zgładzeniu danej kreatury cała drużyna otrzymuje trwałe, wartościowe wzmocnienie, a po sześciu minutach pojawia się kolejny losowy smok. Możliwe jest trzykrotne zabicie smoka jednego typu, a wartość wzmocnienia rośnie proporcjonalnie z każdym zgładzeniem kolejnej bestii.

Typy smoków występujące w grze:

1) Piekielny Smok (ang. Infernal Drake) - zwiększa wartość obrażeń ataku oraz mocy umiejętności.         
2) Górski Smok (ang. Mountain Drake) - zwiększa obrażenia zadawane potężnym stworom oraz budowlom.
3) Oceaniczny Smok (ang. Ocean Drake) - zwiększa regenerację zdrowia i many.
4) Podniebny Smok (ang. Cloud Drake) - zwiększa prędkość ruchu poza walką.
5) Starszy Smok (ang. Elder Drake) - najpotężniejszy ze wszystkich smoków. Pojawia się w grze dopiero po upływie trzydziestu pięciu minut. Jego zgładzenie podwaja uzyskane wcześniej przez drużynę wzmocnienia smoków oraz nakłada na nią premię, dzięki której przy każdym ataku bohaterowie zadają przeciwnikom okresowe nieuchronne obrażenia.

 



W górnej części dżungli znajduje się legowisko, które od dziesiątej do dwudziestej minuty rozgrywki zamieszkuje Herold Pustki. Jego zgładzenie gwarantuje jednemu graczowi efekt Herolda, zmniejszający obrażenia otrzymywane od wrogich bohaterów, kiedy w pobliżu nie ma sojuszników oraz biernie generujący ładunki pustki. Po uzyskaniu stu ładunków, kolejny atak gracza zadaje dodatkowe obrażenia magiczne.

W dwudziestej minucie Herold ustępuje miejsca najpotężniejszemu potworowi na mapie - Baronowi Nashorowi. Jego zgładzenie gwarantuje najbardziej wartościowe wzmocnienie w grze, zwiększające obrażenia ataku, moc umiejętności, skracające czas powrotu do bazy, a ponadto tworzące aurę wspierającą pobliskie stwory. Pozyskanie Namiestnika Barona, gdyż tak nazywa się wzmocnienie, jest najlepszym sposobem, aby szybko przenieść front walki w kierunku bazy przeciwników i zniszczyć kluczowe fortyfikacje. Z tego względu legowisko Barona jest miejscem, w którym dochodzi do najbardziej desperackich walk, często determinujących losy całej rozgrywki.

 



Środek dżungli przedziela pionowa linia zwana rzeką (ang. river), po której podróżują dwa Wędrujące Kraby. Zgładzenie tych niegroźnych jednostek zapewnia czasową wizję w rejonie dwóch opisanych wyżej legowisk.

Ponadto w dżungli znajdują się trzy rodzaje "krzaków", z którymi gracz może wejść w interakcję. Zapewniają one chwilową wizję, regenerację życia i many, lub krótki przeskok w wybranym kierunku.

 

 

V. Ekonomia i przedmioty

Jedyną walutą w grze jest złoto, za które gracze kupują potężne przedmioty (ang. itemy). Jego podstawowym źródłem są stwory, jednak gracze nagradzani są nim również za eliminowanie wrogich bohaterów, burzenie wież, a także zabijanie potworów w dżungli. Ponadto nalicza się ono pasywnie w trakcie rozgrywki. Przewaga w złocie jest, oczywiście oprócz zręczności samych graczy, głównym czynnikiem determinującym wydarzenia na mapie. Jeżeli gracze dopuszczą przeciwnika do zbyt gwałtownego wzbogacenia się (ang. feed), utracą szansę na rywalizowanie z nim na równym poziomie.

 



Dodatkowo drużyna, która jako pierwsza zniszczy wrogą wieżę otrzymuje bonus w postaci czterystu sztuk złota. W początkowej fazie gry gracze muszą zatem ocenić, czy bardziej opłaca im się zniszczyć pierwszą fortyfikację, w momencie w którym przeciwnicy przymierzają się na przykład do zgładzenia smoka.

Za zdobyte złoto gracze kupują potężne przedmioty, które znacznie poprawiają ich statystyki, a niektóre z nich posiadają również możliwość aktywacji w czasie walki. Pozwalają one na przykład zwiększyć zadawne obrażenia, spowolnić przeciwnika, zyskać chwilową niewrażliwość na ataki przeciwników, albo wyleczyć siebie i pobliskich sojuszników. Bohaterowie posiadają sześć miejsc, w których mogą umieścić kupione artefakty. Umiejętne komponowanie ekwipunku (ang. build), w zależności od sytuacji na mapie oraz przedmiotów kupowanych przez przeciwników, jest jednym z kluczy do zwycięstwa.