"Fińscy kierowcy w latach 1981-2002 wygrali 138 rajdów i zdobyli 13 tytułów mistrzów świata. Ja w 2002 roku byłem ostatni. Od tego czasu minęło 15 lat, lecz nie zakopaliśmy jeszcze topora wojennego i już wkrótce pojawią się nowe fińskie zwycięstwa" - powiedział Groenholm w reportażu wyemitowanym przez kanał fińskiej telewizji YLE5.

 

Finlandia uruchomiła specjalny program przygotowany przez federację sportów motorowych AKK oraz firmę Grönholma. AKK prowadzi od lat osiemdziesiątych akademię kierowców rajdowych i wyścigowych, która teraz otrzymała od państwa nowy, silny zastrzyk finansowy.

 

"W tej specyficznej szkole nauka trwa cztery lata i prowadzi od stadium początkującego kierowcy rajdowego do członka kadry A. Kolejnym etapem jest angaż do zawodowego zespołu" - wyjaśnia kierownik Drivers Academy Tuomo Nikkola.

 

"To właśnie jest najtrudniejsze, ponieważ sam talent nie wystarczy, nawet największy i niespotykany. Można być świetnym kierowcą, lecz do końca kariery pozostać amatorem tylko ze względu na brak kontraktu z odpowiednią +stajnią+" - tłumaczy Grönholm.

 

Obecnie jest właścicielem firmy GRX Management Team, która zajmuje się m.in. kontaktami z zespołami rajdowymi, którym teraz będzie przedstawiać fińskie talenty rajdowe. Nowa emisja akcji na "fiński rajdowy projekt", zakończona w styczniu, przyniosła firmie pół miliona euro, a wśród inwestorów znajdują się znane osoby fińskiego biznesu, kultury i sportu m.in. legendarny hokeista Teemu Selenne.

 

"Mamy obecnie kilku fantastycznych juniorów, o których rajdowy świat już niebawem usłyszy. Są to Joni Wiman i Jari Huttunen oraz mój syn Niclas, specjalizujący się na razie w rally crossie" - powiedział Grönholm.

 

"Nauka w akademii jest wyjątkowo intensywna i zakłada, poza codziennym treningiem, pokonanie tysiąca kilometrów odcinków specjalnych miesięcznie, a także 8-10 zgrupowań rocznie. Poza instruktorami jazdy mamy specjalistów od przygotowań ogólnych. Kierowca rajdowy też jest sportowcem wyczynowym i musi trenować wytrzymałość, podobnie jak w innych dyscyplinach - biegać, podnosić ciężary i pływać" - wyjaśnił podstawy nowego programu Nikkola.

 

Groenholm przypomniał "dni chwały" i nazwiska fińskich rajdowych mistrzostw świata jak Ari Vatanen (1981), Hannu Mikkola (1983), Tommi Makkinen (1996, 1997, 1998, 1999), Timo Salonen (1985), Juha Kankkunen (1985, 1986, 1987 i 1991) oraz takich kierowców jak Toni Gardemaister, Raumo Aaltonen, Henri Toivonen i Markku Alen, który został mistrzem świata już w 1978 roku.

 

"Byliśmy rajdową armią i powrócimy. Dyrektorzy najlepszych zespołów będą ponownie, tak jak kiedyś, powtarzali stare powiedzenie oceniające nasza markę, czyli: "jeżeli chcesz wygrać, to wynajmij Fina" - podsumował Grönholm.