Porozumienie ma na celu propagowanie sportów elektronicznych, jako możliwości wszechstronnego - jak mówili inicjatorzy - rozwoju młodych ludzi. Jest to pierwsza w Polsce tego typu współpraca między stowarzyszeniem e-sportowym, uniwersytetem i jednostką AZS.

 

Prorektor Uniwersytetu Śląskiego ds. współpracy międzynarodowej i krajowej dr hab. prof. UŚ Tomasz Pietrzykowski podkreślił, że misją uczelni jest aktywne uczestniczenie w przemianach cywilizacyjnych, kulturowych i technicznych, a także dalekowzroczne, przyszłościowe myślenie. "Żyjemy w takim okresie, w którym jedną z charakterystycznych przemian tego rodzaju jest właśnie pojawienie się zupełnie nowej kategorii rozgrywek sportowych (...) Sądzę, że to, co dzisiaj może się jeszcze wydawać pewną egzotyką, być może za 10-20-30 lat będzie czymś absolutnie oczywistym" – podkreślił.

 

W ramach współpracy katowickie stowarzyszenie – którego celami są m.in. propagowanie i rozwój e-sportu oraz wychowywanie przez e-sport – opracuje pod okiem naukowców z UŚ program nauczania dla klas e-sportowych na poziomie szkół średnich. Uczniowie mają w nich otrzymywać wiedzę z zakresu m.in. planowania, strategii, działań zespołowych, montażu materiałów filmowych, działań marketingowych. Nie zabraknie też zajęć praktycznych, np. z taktyki.

 

Jak mówił prezes stowarzyszenia Łukasz Trybuś, program nie polega na przyciąganiu młodzieży do komputera, a raczej odciąganiu.

 

"Chcemy pokazać, w jaki sposób zagospodarować czas wokół komputera, w jaki sposób traktować e-sport, jako możliwość rozwoju młodego człowieka i możliwość ewentualnego przygotowania do przyszłej pracy w e-sporcie, dzięki któremu pojawiają się coraz to nowe profesje, a także przygotować młodych ludzi do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym" – tłumaczył Trybuś.

 

Program nauczania Stowarzyszenia Sportów Elektronicznych stanowi część projektu klasaesportowa.pl i oparty jest na wiedzy uzyskanej dzięki współpracy stowarzyszenia z zagranicznymi organizacjami (British eSports Association, Grillska Gymnasiet Orebro) oraz na doświadczeniu profesjonalnych zespołów trenujących w Katowice Gaming House - placówce partnerskiej stowarzyszenia. Twórcy idei planują opracować program do września.

 

Ponadto e-sport stanie się niebawem kolejną sekcją w Akademickim Związku Sportowym UŚ. Jego prezes Aleksander Fangor podkreślił, że wie, że pomysł ten może wywoływać kontrowersje. "Natomiast nie uciekniemy od faktów, a fakty są takie, że młodzież, dzieci, gimnazjaliści, licealiści uprawiają to w sposób powszechny. Myślę, że (...) projekt może to w jakiś sposób usystematyzować, może kontrolować w jakiś sposób tę młodzież" – zaznaczył.

 

Dodał, że ma sygnały również z innych uczelni o chęci powołania tam sekcji e-sportowych.

 

W ramach porozumienia uczelni ze stowarzyszeniem podjęte zostaną także starania o powołanie pierwszej w Polsce akademickiej ligi rozgrywek e-sportowych pod patronatem merytorycznym UŚ. Ma ona być skierowana do studentów zrzeszonych w AZS-ach oraz uczniów szkół średnich od 16. roku życia. Wśród celów ligi znalazły się m.in. zwiększanie świadomości społecznej dotyczącej e-sportu, promowanie odpowiedzialnego korzystania z gier komputerowych oraz stworzenie możliwości do reprezentowania uczelni/szkoły "w innowacyjny sposób". Mecze mają być rozgrywane w systemie ligowym, czyli "każdy z każdym"; podzielone na dwa sezony - jesienny i wiosenny.

 

W planach jest także organizowanie turniejów. Pierwszy z nich, który ma promować zainaugurowaną właśnie współpracę, odbędzie się 24 maja na UŚ. W grze Counter Strike: Global Offensive (CS:GO) rywalizować będą drużyny uczniowskie i studenckie. Wydarzenie skierowane jest głównie do młodzieży akademickiej, młodych osób zainteresowanych e-sportem oraz osób pracujących z młodzieżą.

 

Trybuś podał, że obecnie w Polsce ok. 550 tys. osób deklaruje się jako e-sportowcy.