24 Le Mans: Najszybsze dwa zespoły Toyoty
Tegoroczną edycję 24-godzinnego wyścigu samochodowego na francuskim torze Le Mans wygrał zespół Toyoty, którego kierowcami byli Hiszpan Fernando Alonso, Szwajcar Sebastien Buemi i Japończyk Kazuki Nakajima. Zwycięska ekipa jechała modelem TS050 o napędzie hybrydowym.
Wszyscy kierowcy zwycięskiego zespołu to byli lub obecni zawodnicy jeżdżący w Formule 1, Alonso jest dwukrotnym mistrzem świata.
Drugie miejsce wywalczył drugi team Toyoty, jego kierowcami byli Brytyjczyk Mike Conway, Japończyk Kamui Kobayashi i Argentyńczyk Jose Maria Lopez. Na trzeciej pozycji uplasował się zespół Rebellion jadący prototypowym samochodem, także o napędzie hybrydowym. Kierowcami tego teamu byli Francuz Thomas Laurent, Szwajcar Mathias Beche i Amerykanin Gustavo Menezes.
Toyota w tym roku zdecydowanie dominowała w Le Mans, oba samochody japońskiego teamu prowadziły od startu do mety. Zwycięzcy przejechali 388 okrążeń.
Dzięki wygranej w Le Mans, Alonso jest coraz bliżej zrealizowania swojego największego sportowego marzenia - wywalczenia potrójnej korony w sportach motorowych. Składa się na nią wygranie 24-godzinnego wyścigu we Francji, zwycięstwo w Grand Prix Monako w Formule 1 oraz triumf w wyścigu Indy 500 w USA. Na razie Hiszpan tylko raz startował w Indy, ale rok temu wyścigu nie ukończył z powodu awarii.
Podczas tegorocznej edycji Toyota tylko raz miała poważny problem, gdy na dwie godziny przed metą Kobayashi nie zjechał na tankowanie i w samochodzie pojawił się sygnał alarmowy o braku paliwa. Japończyk jednak wolnym tempem zdołał dojechać do strefy serwisowej, ale w tym czasie pierwszy zespół znacznie powiększył nad drugim przewagę.
Alonso udanie zadebiutował w tegorocznym Le Mans, mniej szczęścia miał natomiast były kierowca F1, mistrz świata Brytyjczyk Jenson Button, którego zespół wycofał się z powodu awarii.
Toyota triumfowała 33 lata po pierwszym starcie. Jest drugim japońskim teamem, który wygrał Le Mans. Po raz pierwszy w 1991 roku na najwyższym stopniu podium stanęła Mazda.
Wyniki:
1. Sebastien Buemi, Kazuki Nakajima, Fernando Alonso (Szwajcaria/Japonia/Hiszpania; Toyota TS050 Hybrid) – 388 okrążeń
2. Mike Conway, Kamui Kobayashi, Jose Maria Lopez (W. Brytania/Japonia/Argentyna; Toyota TS050 Hybrid) – strata 2 okrążenia
3. Thomas Laurent, Mathias Beche, Gustavo Menezes (Francja/Szwajcaria/USA; Rebellion R13-Gibson) – 12
4. Andre Lotterer, Neel Jani, Bruno Senna (Niemcy/Szwajcaria/Brazylia; Rebellion R13-Gibson) – 13
5. Roman Rusinow, Andrea Pizzitola, Jean-Eric Vergne (Rosja/Francja/Francja; Oreca 07-Gibson) – 19
6. Nicolas Lapierre, Andre Negrao, Pierre Thiriet (Francja/Brazylia/Francja; Alpine A470-Gibson) – 21.
Komentarze