Liga Mistrzów w USA: Fanów coraz więcej, chętnych do pokazywania... mniej

Piłka nożna
Liga Mistrzów w USA: Fanów coraz więcej, chętnych do pokazywania... mniej
fot. PAP/EPA
Kibice w USA chcą oglądać Ligę Mistrzów. Chętnych do jej pokazywania jest coraz mniej,

Tylko w Ameryce? Tutejszy Turner Sports miał rekordową oglądalność meczów Ligi Mistrzów, ale zdecydował się oddać prawa telewizyjne UEFA. Ta natychmiast sprzedała je stacji, która piłki nożnej w Stanach Zjednoczonych nie pokazywała od... prawie 50 lat! Kibice w USA coraz bardziej chcą oglądać najlepszą klubową piłkę świata, ale jak widać, ciągle się im to utrudnia.

Tylko w Ameryce? Mamy Ligę Mistrzów... ale jej nie chcemy!?

 

O prawa do europejskich rozgrywek pucharowych telewizje na całym świecie biją się przy pomocy prawników i pełnych kieszeni. W Stanach Zjednoczonych - niekoniecznie. Jak inaczej można wytłumaczyć fakt, że telewizja Turner Sports (TNT i TBS), która miała prawa do pokazywania Ligi Mistrzów na terenie USA do przyszłego roku zdecydowała się zrezygnować z tego przywileju i ...oddała prawa do UEFA? Wszystko oczywiście za sprawą pandemii i strat poniesionych przez Turner Sports, na czym skorzystał potentat telewizyjny CBS, który do tej pory był jedyną stacją, która przez dekady opierał się pokazywaniu w Stanach Zjednoczonych najpopularniejszego sportu na świecie.

Piłka nożna w USA kojarzyła się do tej pory tylko z trzema stacjami telewizyjnymi - NBC, ABC oraz FOX - natomiast CBS po raz ostatni pokazywała “kopaną” w naprawdę zamierzchłych czasach, transmitując w latach 1967-76 już nie istniejącą ligę North American League. Cena za pokazywanie Ligi Mistrzów w USA to 150 milionów rocznie, z kontraktem kończącym się w 2024 roku. Oglądanie wszystkich meczów Ligi Mistrzów i Ligi Europy będzie jednak możliwe tylko dla tych, którzy wykupią pakiety CBS All Access - za 9.95 USD (bez reklam) na miesiąc albo 60 dolarów na rok. “Dla tych, którzy chcą oglądać wszystkie Ligi Mistrzów i Ligi Europy bez problemów wyjście jest proste - oglądać je na hiszpańskojęzycznych kanałach telewizyjnych. Biorąc pod uwagę nie najlepszy poziom komentowania piłki, często prezentowany przez TNT, wybór jest prosty” - piszą dziennikarze w USA.

 

ZOBACZ TAKŻE: Marcin Bułka może trafić do Serie A

Kto został na piłkarskim placu boju pokazywania piłki nożną milionom fanów w Stanach Zjednoczonych? Jeśli chodzi o kibiców latynoskich, to nic się nie zmieniło - nadająca w języku hiszpańskim TV Univision przedłużyła kontrakt z UEFA, a na trzech programach oglądać nadal można prawie wszystko. Angielska Premier League to domena NBC, streamingowy ESPN+ to Bundesliga i Serie A, płatny BeIN to La Liga, a wielkie rozgrywki podzieliły między siebie FOX Sports (mistrzostwa świata) oraz ESPN (mistrzostwa Europy).

 

Wielka klubowa piłka nożna w USA: oglądana czy niekoniecznie?

 

Na oglądalność piłki nożnej w USA już od dawna nikt nie narzeka, choć zdaniem większości mediów związanych z piłką, jest to dyscyplina dla wielu dziennikarzy pracujących w wielkich sportowych koncernach medialnych “ciągle peryferyjna”. Parę przykładów - nawet pandemia nie przeszkodziła Premier League mieć najlepiej oglądanego przez kibiców w USA sezonu od czterech lat (przeciętnie 462,000 widzów na mecz), a marcowe zwycięstwo Manchesteru United nad Manchesterem City przyciągnęło przed telewizory prawie 1,8 miliona widzów, stając się najbardziej oglądanym meczem Premier League w historii amerykańskiej telewizji.

 

ZOBACZ TAKŻE: Nie żyje zaginiony polski piłkarz

 

Jeszcze lepiej wyglądała oglądalność meczów Ligi Mistrzów, co tym bardziej stawia pod znakiem zapytania decyzję oddania praw UEFA przez Turner Sports. Zaraz po zakończeniu ostatniego sezonu, szefowie stacji mówili o “olbrzymim sukcesie”, a liczby to potwierdzały: odbiór przekaz wzrósł w porównaniu do roku ubiegłego ogólnie o 54 procent, a o prawie 60 procent w najważniejszych dla reklamodawców grupach demograficznych. Jeszcze lepiej wyglądała oglądalność pokazywanego przed meczami studia Ligi Mistrzów, która w porównaniu do poprzedniego sezonu, kiedy mecze pokazywało FOX TV, podskoczyła o aż 91 procent! Najważniejsze mecze rozgrywek LM też nie zawiodły oczekiwań sponsorów: oglądało je w USA przeciętnie 1,4 mln widzów, a finał ściągnął przed telewizory ponad 1,5 miliona fanów piłki nożnej. Jak widać - ciągle się pokazywać piłki nie opłacało.

Z USA Przemek Garczarczyk, Polsat Sport

PolsatSport.pl w wersji na telefony z systemem Android i iOS!

Najnowsze informacje i wiadomości na bieżąco, gdziekolwiek jesteś.

Komentarze