Rajdowe MŚ: W 2023 roku na początek Monte Carlo i Szwecja

Moto
Rajdowe MŚ: W 2023 roku na początek Monte Carlo i Szwecja
fot. PAP/EPA
Rajd Monte Carlo rozpocznie nowy sezon

Jak wynika ze wstępnego projektu kalendarza rajdowych samochodowych mistrzostw świata na 2023 rok, sezon tradycyjnie - wbrew obawom - rozpocznie w dniach 19-22 stycznia Rajd Monte Carlo. Drugą rundą MŚ będzie zimowy Rajd Szwecji w dniach 9-12 lutego z bazą na północy kraju w mieście Umea.

Rajd Monte Carlo, który jest najstarszą rundą mistrzostw świata (drugim pod tym względem na świecie jest Rajd Polski, aktualnie runda mistrzostw Europy), jest - w opinii kierowców - szczególnie trudny z powodu zmiennych warunków atmosferycznych. W Alpach, przez które prowadzi część tras odcinków specjalnych, o zwycięstwie często decyduje szczęście przy wyborze opon. Tak było w 2011 roku, gdy niespodziewanie triumfował... trzykrotny mistrz Polski Francuz Bryan Bouffier (Peugeot 207 S2000).

 

Bouffier awansował na pozycję lidera po tym, gdy na przejazd dwóch górskich odcinków specjalnych jako jedyny ze wszystkich kierowców założył zimowe opony. Dzięki temu oba wygrał z ogromną przewagą i choć wcześniej na żadnym z innych odcinków specjalnych nie uzyskał najlepszego czasu - zwyciężył w całym rajdzie.

 

ZOBACZ TAKŻE: Rajdowe MŚ: Estończyk Ott Tanak wygrał w Belgii

 

Drugą rundą będzie Szwecja z bazą w Umea. Tegoroczna runda, którą wygrał Fin Kalle Rovanpera (Toyota Yaris Rally1) po raz pierwszy odbyła się na północy Szwecji w regionie Vasterbotten. Została tam przeniesiona z południa kraju, gdyż w Skanii zimą od kilku lat warunki pogodowe bardziej przypominały jesień niż mroźną i śnieżną zimę. Błoto, które zalegało na trasach OS-ów powodowało, że trzeba było skracać lub nawet odwoływać niektóre odcinki specjalne, których nie można było przejechać nawet samochodami z napędem 4x4.

 

Nieoficjalnie wiadomo, że promotor WRC planuje rozszerzyć kalendarz sezonu 2023 do czternastu rund. Jednak już dzisiaj jest jasne, że chyba do nie wróci do niego runda w Wielkiej Brytanii. Runda na trasach w Irlandii nadal nie ma otrzymała rządowych gwarancji finansowych, a bez tego organizator - Rally Northern Ireland nie otrzyma akceptacji FIA i WRC.

 

W lepszej sytuacji są organizatorzy z Niemiec i Meksyku, którzy zdobyli już odpowiednie gwarancje finansowe i czekają na akceptację ze strony Światowej Rady Sportów Motorowych. 

AA, PAP
Przejdź na Polsatsport.pl

PolsatSport.pl w wersji na telefony z systemem Android i iOS!

Najnowsze informacje i wiadomości na bieżąco, gdziekolwiek jesteś.

Przeczytaj koniecznie