Tuż po starcie doszło na ulicznym torze w Parku Alberta do ogromnej niespodzianki. Ruszający z pierwszej linii kierowcy Mercedesa GP mistrz świata Hamilton i wicemistrz Rosberg, zostali wyprzedzeni przez dwójkę z Ferrari Vettela i Fina Kimiego Raikkonena.

 

Vettel "objechał" obu rywali już na prostej startowej, Raikkonen tuż po pierwszym, prawym zakręcie. Rosberg spadł na trzecie miejsce, a Hamilton na szóste. Przez kilka następnych okrążeń Brytyjczyk próbował atakować jadącego przed nim Hiszpana Carlosa Sainza Jr. (Toro Rosso), ale ten skutecznie odpierał ataki.

 

Dopiero w połowie dystansu, gdy Hiszpan zjechał do serwisu na wymianę opon, Hamilton awansował na piątą pozycję, a kilka minut później był już czwarty. Jednak do prowadzącego Vettela tracił prawie 15 s. W czołówce zmian nie było. Prowadził Vettel, za nim ze stratą 2-3 s jechał Rosberg, a trzeci Raikkonen miał do lidera około 7 s.

 

Na 18. okrążeniu doszło do poważnej kraksy. W trakcie wyprzedzania przy dużej prędkości Meksykanina Estebana Gutierreza (Haas) przez Hiszpana Fernando Alonso (McLaren), mistrz świata stuknął prawym, przednim kołem w tył rywala. Bolid Hiszpana odbił się od samochodu teamu Haas, uderzył w barierę, koziołkował w powietrzu i ponownie uderzył w bariery bezpieczeństwa. McLaren został całkowicie rozbity, fragmenty karoserii pokryły tor. Na szczęście (chyba cudem) kierowca o własnych siłach wydostał się z wraku samochodu.

 

Byłem w powietrzu i widziałem na zmianę niebo, ziemię, niebo, ziemię... Chciałem się zatrzymać, ale to trwało i trwało. W końcu samochód się zatrzymał, a ja miałem trochę miejsca, żeby się wydostać. Pomyślałem sobie: Lepiej szybko wyjdę, bo moja mam pewnie ogląda w domu... - relacjonował Alonso.

 

To był przerażający wypadek. W takich sytuacjach trzeba być wdzięcznym, że uszło się z życiem, że nic się nie stało, że obyło się bez żadnych poważnych obrażeń. Żyję dzięki pracy, jaką włożono w poprawę bezpieczeństwa bolidów Formuły 1 w ostatnich 10-15 latach. Ryzykujemy życie za każdym razem, kiedy wsiadamy do auta, i nie należy o tym zapominać - dodał Hiszpan.

 

Z pomocą rywalowi natychmiast przyszedł Gutierrez. Gdy Alonso wysiadł z auta, uspokojony Meksykanin uścisnął mu dłoń i obaj kierowcy objęli się. - To była ogromna ulga. Jego samochód wyglądał strasznie. Obaj byliśmy w szoku, ale szliśmy razem i trochę rozmawialiśmy. Najważniejsze, że jesteśmy cali - skomentował.

 

Na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa, po chwili wyścig całkowicie przerwano, wszyscy kierowcy zjechali do serwisu. Alonso i Gutierrez zostali przewiezieni do punktu medycznego, gdzie przeszli krótkie badania. Okazało się, że nie doznali żadnych obrażeń, jednak będą musieli przed kolejnym startem poddać się szczegółowej diagnostyce.

 

Rywalizację wznowiono po około 20 minutach. Prowadził Vettel, za nim jechał Rosberg, a na trzeciej pozycji był Raikkonen. Na 23. okrążeniu Fin zjechał do serwisu, w jego samochodzie pojawiły płomienie. Ogień wydobywał się z wlotu powietrza, tuż za plecami kierowcy. Mechanicy szybko go ugasili, a Fin zdołał bez pomocy wydostać się z bolidu, ale jazdy nie mógł kontynuować.

 

Po półmetku, gdy Vettel zjechał na wymianę opon, na czele stawki znalazł się Rosberg. Drugi był Australijczyk Daniel Ricciardo (Red Bull), a trzeci Hamilton, który awansował dzięki temu, że Vettel musiał się pojawić w serwisie.

 

Na 42. okrążeniu Hamilton z dziecinną łatwością wyprzedził Ricciardo i... wszystko wróciło do normy z ubiegłego roku - na czele jechały dwa Mercedesy. Gdy Australijczyk chwilę później pojawił się w serwisie i stracił trzecią pozycję, lider Rosberg miał około 9 s przewagi nad drugim Hamiltonem i 15 s nad trzecim Vettelem. Cała trójka zmieniła dwa razy opony, nikt nie musiał jeszcze raz składać wizyty mechanikom.

 

W końcówce Rosberg jechał równym tempem i cały czas utrzymywał kilka sekund przewagi nad Hamiltonem, ten zaś musiał się bronić przed atakami Vettela. Niemiec po wymianie opon osiągał najlepsze czasy i sześć sekund straty do Brytyjczyka zniwelował do 0,5 s na czterech okrążeniach.

 

Jednak Vettel nie wytrzymał ciśnienia. Na przedostatnim okrążeniu, jadąc tuż za Hamiltonem, wypadł z toru na trawiaste pobocze omijając leżące kawałki innego bolidu, i stracił szansę walki o drugie miejsce na podium. Rosberg po raz pierwszy w karierze wygrał cztery wyścigi z rzędu. W 2015 roku triumfował w zamykających sezon Grand Prix Meksyku, Brazylii i Abu Zabi. Niemiec powtórzył sukces z Melbourne z 2014 roku i zanotował piętnaste w karierze zwycięstwo w Grand Prix.

 

Vettel na mecie nie tryskał dobrym humorem, narzekał na serwis, który - jego zdaniem - po kraksie Alonso założył mu złe opony. - Próbowaliśmy zastosować bardziej agresywną taktykę, ale nie zadziałała ona w odpowiednim stopniu. Do drugiego miejsca na podium zabrakło nam bardzo mało - wyjaśniał szef Ferrari Maurizio Arrivabene.

 

Druga runda mistrzostw świata Grand Prix Bahrajnu odbędzie się 3 kwietnia. Poprzedni wyścig na torze Sakhir wygrał Hamilton przed Raikkonenem i Rosbergiem.

 

Wyniki GP Australii:
  
   1. Nico Rosberg (Niemcy/ Mercedes)        1:48.15,565
   2. Lewis Hamilton (W. Brytania/Mercedes) strata 8,060 s
   3. Sebastian Vettel (Niemcy/Ferrari)            9,643
   4. Daniel Ricciardo (Australia/Red Bull)       24,330
   5. Felipe Massa (Brazylia/Williams)            58,979
   6. Romain Grosjean (Francja/Haas)            1.12,081
   7. Nico Huelkenberg (Niemcy/Force India)     1.14,199
   8. Valtteri Bottas (Finlandia/Williams)      1.15,153
   9. Carlos Sainz Jr. (Hiszpania/Toro Rosso)   1.15,680
  10. Max Verstappen (Holandia/Toro Rosso)      1.16,833
  11. Jolyon Palmer (W. Brytania/Renault)       1.23,399
  12. Kevin Magnussen (Dania/Renault)           1.25,606
  13. Sergio Perez (Meksyk/Force India)         1.31,699
  14. Jenson Button (W. Brytania/McLaren)       1 runda
  15. Felipe Nasr (Brazylia/Sauber)             1 runda
  16. Pascal Wehrlein (Niemcy/Manor)            1 runda
  
  nie ukończyli: 

Fernando Alonso (Hiszpania/McLaren)
Marcus Ericsson (Szwecja/Sauber)
Esteban Gutierrez (Meksyk/Haas)
Rio Haryanto (Indonezja/Manor)
Kimi Raikkonen (Finlandia/Ferrari)
Daniił Kwiat (Rosja/Red Bull) Klasyfikacja MŚ (po 1 z 21 wyścigów: 1. Nico Rosberg (Niemcy/Mercedes) 25 pkt 2. Lewis Hamilton (W. Brytania/Mercedes) 18 3. Sebastian Vettel (Niemcy/Ferrari) 15 4. Daniel Ricciardo (Australia/Red Bull) 12 5. Felipe Massa (Brazylia/Williams) 10 6. Romain Grosjean (Francja/Haas) 8 7. Nico Huelkenberg (Niemcy/Force India) 6 8. Valtteri Bottas (Finlandia/Williams) 4 9. Carlos Sainz Jr. (Hiszpania/Toro Rosso) 2 10. Max Verstappen (Holandia/Toro Rosso) 1 Klasyfikacja konstruktorów: 1. Mercedes 43 pkt 2. Ferrari 15 3. Williams 14 4. Red Bull 12 5. Haas 8 6. Force India 6 7. Toro Rosso 3