Tour de France: Wyścig pod specjalnym nadzorem

Inne
Tour de France: Wyścig pod specjalnym nadzorem
fot. PAP

Nadzwyczajne środki bezpieczeństwa będą towarzyszyć uczestnikom rozpoczynającego się w sobotę w Normandii wyścigu kolarskiego Tour de France. Pojedzie w nim trzech Polaków: Rafał Majka, Maciej Bodnar (obaj Tinkoff) oraz Bartosz Huzarski (Bora-Argon 18).

Osiem miesięcy po atakach dżihadystów w Paryżu wciąż nie odwołano we Francji stanu wyjątkowego (w maju parlament przegłosował przedłużenie go po raz trzeci – tym razem do lipca). Na wyścig zostało zmobilizowanych ponad 23 tys. policjantów i żandarmów, a ich liczba wzrośnie po zakończeniu piłkarskich mistrzostw Europy. Po raz pierwszy Tour de France będzie ochraniać specjalna jednostka żandarmerii GIGN, gotowa do interwencji w każdej sytuacji zagrożenia. Ponadto przy każdej z 22 drużyn będzie obecnych 12 funkcjonariuszy.

 

Zadanie ochrony wyścigu będzie wyjątkowo trudne. Tour de France jest bowiem największą imprezą publiczną w tym kraju, dostępną dla wszystkich, a tradycyjnie przy trasie gromadzą się tłumy kibiców. Organizatorzy szacują, że w tym roku wyścig obejrzy 12 milionów fanów.

 

Start wyścigu nastąpi na słynnej wyspie Mont-Saint-Michel, połączonej ze stałym lądem groblą. Peleton będzie finiszować w miejscowości Sainte-Marie-du-Mont, położonej nieopodal plaży Utah Beach, znanej z lądowania wojsk alianckich podczas II wojny światowej.

 

Pierwsze cztery etapy są płaskie i powinny należeć do sprinterów, ale już od piątego odcinka - wcześniej niż w poprzednich latach - rozpoczną się góry i będą towarzyszyć kolarzom przez większą część wyścigu. Na trasie jest 28 podjazdów, o trzy więcej niż w ubiegłym roku. Sporym wyzwaniem będzie walka o zwycięstwo z metą na Mont Ventoux (22,7 km podjazdu na metę przy średnim nachyleniu 7,2 procent). Odbędzie się to 14 lipca, w dniu narodowego święta Francji. Zaplanowano dwie jazdy indywidualne na czas, w tym jedną pod górę. - Wyścig wygra prawdziwy "góral", nie tylko doskonale się wspinający, ale także potrafiący zjeżdżać - ocenił dyrektor wyścigu Christian Prudhomme.

 

Cztery górskie etapy zakończą się pod górę (Arcalis, Mont Ventoux, Finhaut-Emosson oraz Saint-Gervais Mont Blanc), a cztery po zjazdach (Payolle, Luchon, Culoz, Morzine). W przededniu zakończenia wyścigu kolarze będą jeszcze podjeżdżać na przełęcz Joux-Plane, gdzie wyścig nie gościł od dziesięciu lat, zanim zjadą z niej do mety w Morzine. Prawdopodobnie w tej miejscowości 23 lipca będzie znany zwycięzca "Wielkiej Pętli". Dzień później rywalizacja zakończy się tradycyjnie na Polach Elizejskich w Paryżu.

 

Wyścig ma trzech wielkich faworytów: triumfatora z 2013 i 2015 roku Brytyjczyka Chrisa Froome'a, najlepszego w 2007 i 2009 roku Hiszpana Alberto Contadora oraz Kolumbijczyka Nairo Quintanę. Eksperci są zgodni, że najsilniejszą ekipą dysponuje Froome. W czarnych koszulkach drużyny Sky pojadą m.in. trzeci zawodnik Giro d'Italia 2015 Hiszpan Mikel Landa, triumfator klasyka Liege-Bastogne-Liege Holender Wout Poels i Brytyjczyk Geraint Thomas. Pomocnicy Froome'a są kolarzami, którzy w innych zespołach mogliby pełnić role liderów. W składzie brytyjskiej grupy zabrakło miejsca dla Michała Kwiatkowskiego. Mistrz świata z 2014 roku opuści "Wielką Pętlę" po raz pierwszy od trzech lat.

 

Contadorowi, liderowi grupy Tinkoff, będą pomagać Rafał Majka, po raz pierwszy startujący w koszulce mistrza Polski, oraz Maciej Bodnar. Ten drugi będzie też odpowiedzialny za wspieranie na końcówkach płaskich etapów drugiego z liderów rosyjskiej grupy, mistrza świata Petera Sagana. Słowak nie zadowoli się zapewne zieloną koszulką zwycięzcy klasyfikacji punktowej, którą zdobywał nieprzerwanie od swojego debiutu w Tour de France w 2012 roku. Chciałby w końcu przerwać serię drugich lokat i innych miejsc w czołówce etapów. Nie wygrał żadnego odcinka od 2013 roku.

 

Trzeci z faworytów - Quintana, kolarz numer 1 w hiszpańskiej ekipie Movistar, ma - zdaniem wielu ekspertów - największy potencjał. Kolumbijczyk był już dwukrotnie drugi w Tour de France - w 2013 i 2015 roku, a w 2014 wygrał Giro d'Italia.

 

Trasa Tour de France 2016:
 
  2.7.,  1. etap: Mont-Saint-Michel - Utah Beach Sainte-Marie-du-Mont, 188 km
  3.7.,  2. etap: Saint-Lo - Cherbourg-Octeville, 182 km 
  4.7.,  3. etap: Granville - Angers, 222 km 
  5.7.,  4. etap: Saumur - Limoges, 232 km 
  6.7.,  5. etap: Limoges - Le Lioran, 216 km 
  7.7.,  6. etap: Arpajon-sur-Cere - Montauban, 187 km 
  8.7.,  7. etap: L'Isle-Jourdain - Lac de Payolle, 162 km 
  9.7.,  8. etap: Pau - Bagneres-de-Luchon, 183 km 
 10.7.,  9. etap: Vielha val d'Aran - Andorra Arcalis, 184 km 
 11.7., dzień przerwy w Andorze 
 12.7., 10. etap: Escaldes-Engordany - Revel, 198 km 
 13.7., 11. etap: Carcassonne - Montpellier, 164 km 
 14.7., 12. etap: Montpellier - Mont Ventoux, 185 km 
 15.7., 13. etap: Bourg-Saint-Andeol - La Caverne du Pont-d'Arc, 37 km (jazda ind. na czas) 
 16.7., 14. etap: Montelimar - Villars-les-Dombes, 208 km 
 17.7., 15. etap: Bourg-en-Bresse - Culoz, 159 km 
 18.7., 16. etap: Moirans-en-Montagne - Berno, 206 km 
 19.7., dzień przerwy w Bernie 
 20.7., 17. etap: Berno - Finhaut-Emosson, 184 km 
 21.7., 18. etap: Sallanches - Megeve, 17 km (jazda ind. na czas) 
 22.7., 19. etap: Albertville - Saint-Gervais Mont Blanc, 146 km 
 23.7., 20. etap: Megeve - Morzine, 146 km 
 24.7., 21. etap: Chantilly - Paryż, 113 km
 
AP, PAP

PolsatSport.pl w wersji na telefony z systemem Android i iOS!

Najnowsze informacje i wiadomości na bieżąco, gdziekolwiek jesteś.

Komentarze