GP Meksyku: Po rocznej przerwie znów pojadą w Meksyku

Moto
GP Meksyku:  Po rocznej przerwie znów pojadą w Meksyku
fot. PAP

W weekend odbędzie się 18. runda mistrzostw świata Formuły 1 - Grand Prix Meksyku. Po 17. liderem jest Holender Max Verstappen (Red Bull), który ma 12 pkt przewagi nad obrońcą tytułu Brytyjczykiem Lewisem Hamiltonem z Mercedesa.

Verstappen w tegorocznym sezonie jeździ znakomicie, wygrał już osiem wyścigów, a po raz osiemnasty w karierze triumfował niespełna dwa tygodnie temu w Grand Prix USA na torze w Austin.

 

ZOBACZ TAKŻE: Fabio Quartararo został mistrzem świata Moto GP

 

W ubiegłym roku z powodu pandemii COVID-19 meksykańska runda F1 była odwołana, natomiast dwa lata temu zwyciężył Hamilton, drugi był czterokrotny mistrz świata Niemiec Sebastian Vettel, wtedy zawodnik ekipy Ferrari, a trzeci Fin Valtteri Bottas z Mercedesa. Wtedy jednostki napędowe Mercedesa uważano za najlepsze i najmniej zawodne ze wszystkich używanych w F1.

 

W tym roku sytuacja się zmieniła, silniki niemieckiego producenta już nie spisują się tak doskonale jak w ubiegłych latach. W bolidzie Bottasa w czterech ostatnich wyścigach zamontowano trzy nowe, a u Hamiltona założono czwarty przed rundą w Turcji. Także nowe otrzymali Vettel z Aston Martina i Brytyjczyk George Russell z Williamsa. Oba te teamy używają także silników tej marki.

 

Runda w Meksyku będzie kolejnym trudnym sprawdzianem dla napędu bolidów F1. Tor znajdujący się na przedmieściach stolicy kraju jest położony na wysokości ponad 2 000 m n.p.m., gdzie z powodu mniejszej ilości tlenu w powietrzu wszystkie podzespoły pracują ciężej, przez co mogą być mniej wytrzymałe. Problemy zdarzają się tam także z układem chłodzenia.

 

Na razie jednak Mercedes uspokaja, że nie ma powodów do obaw, choć szef teamu Austriak Toto Wolff ostatnio przyznał, że "niemiecki producent boryka się z pewnymi problemami z niezawodnością, które wciąż powracają".

 

Obaw Wolffa nie podziela Hamilton. Brytyjczyk zapowiada, że planuje w Meksyku zmniejszyć stratę punktową do Verstappena.

 

"Lubię ten tor, jest bardzo szybki, a to mi odpowiada. Zrobię wszystko, aby pojechać jak najlepiej. Do zakończenia sezonu jest coraz bliżej, trzeba walczyć o każdy punkt" - zadeklarował mistrz świata.

 

W ekipie Red Bulla takich problemów nie ma. Przeciwnie, silniki Hondy używane przez team sprawują się doskonale, sam Verstappen kilka razy w oficjalnych wypowiedziach podziękował nawet "za jakość" japońskiemu producentowi.

 

Dwa lata temu w Meksyku jechał Robert Kubica, zawodnik teamu Williams. Polak zajął wtedy ostatnie, 18. miejsce gdyż dwóch kierowców nie dojechało do mety.

 

Autodromo Hermanos Rodriguez położny jest na wysokości 2,285 m n.p.m, a długość jednego okrążenia wynosi 4305 m. To jeden z najszybszych torów w cyklu - niektórzy kierowcy momentami osiągają nawet 350 km/h. Mimo to przez wiele lat nie był w kalendarzu F1. Dopiero sześć lat temu wyścig o Grand Prix Meksyku, który wygrał Niemiec Nico Rosberg z Mercedesa, odbył się po 24-letniej przerwie. Poprzednia runda Formuły 1 na tym obiekcie została rozegrana 22 marca 1992 roku, a najszybszy był wtedy Brytyjczyk Nigel Mansell za kierownicą Williamsa.

 

W niedzielę kierowcy będą mieli do przejechania 71 okrążeń, w sumie 305,4 km. W rozrzedzonym powietrzu można się spodziewać bardzo dobrych osiągów. Obiekt został wybudowany w 1962 roku, pierwszy wyścig Grand Prix rozegrano rok później. Triumfował Brytyjczyk Jim Clark (Lotus-Climax).

 

W 1992 roku na Autodromo, gdy zwyciężył Mansell, po raz pierwszy w karierze na podium stanął późniejszy siedmiokrotny mistrz świata Niemiec Michael Schumacher. Za kierownicą bolidu teamu Benetton-Ford zajął wtedy trzecie miejsce.

 

Prognoza na wyścigowy weekend w stolicy Meksyku jest dobra. Temperatura powietrza będzie w granicach 20-22 st. C. Opadów deszczu nie należy się spodziewać. Wyścig w niedzielę rozpocznie się o godz. 20 czasu polskiego.

MP, PAP
Przejdź na Polsatsport.pl

PolsatSport.pl w wersji na telefony z systemem Android i iOS!

Najnowsze informacje i wiadomości na bieżąco, gdziekolwiek jesteś.

Przeczytaj koniecznie