CS:GO: Role w drużynie

E-sport
CS:GO: Role w drużynie
fot. Valve

Choć w grze Counter Strike: Global Offensive nie ma jednoznacznego podziału na klasy, jak np. w przypadku serii Battlefield, to jednak w trakcie rozgrywki gracze sprawują w niej określone role. W niniejszym poradniku zaprezentujemy wszystkie z nich.

Co ciekawe kwestia podziału ról w drużynie nie występuje wyłącznie w przypadku najlepszych e-sportowców. Często nawet początkujący gracze, mniej lub bardziej świadomie, spełniają w grze określone zadania, zazwyczaj podyktowane potrzebą chwili.

Z reguły jednak przyjęło się, że w skład zespołu wchodzą: Lider (ang. IGL - In Game Leader), Otwierający (Entry-fragger), Snajper (Sniper), Wspierający (Support), a także Zwiadowca (Lurker).

W niektórych profesjonalnych drużynach e-sportowych taki podział jest czymś normalnym, jednak często gracze spełniają na raz kilka funkcji, a różnice między rolami są dosyć płynne. Przykładem może tu być Gabriel "FalleN" Toledo z SK Gaming, który dzieli role lidera i snajpera Brazylijczyków. W przypadku gier rankingowych, szczególnie na niższych poziomach, podział na konkretne role nie jest czymś występującym na porządku dziennym, co skutkuje większym chaosem panującym w grze.

Ciekawym przykładem jest również ekipa Virtus.pro, w której od wielu lat nie doszło do zmian personalnych, a jej członkowie w poszukiwaniu formy żonglują raczej rolami wykonywanymi w grze. W ten sposób nie da się jednoznacznie wskazać snajpera czy lidera polskich "Niedźwiedzi".

 



Czas na omówienie po kolei wszystkich ról występujących w CS:GO.

Lider (In game lider)

Jest to najważniejsza osoba w drużynie, gdyż to właśnie on odpowiada za dowodzenie całą pięcioosobową ekipą. To do niego należy praktycznie każda decyzja, jaką następnie wciela w życie zespół. Z tego względu musi być to ktoś o odpowiedniej charyzmie, mający jednocześnie posłuch w drużynie. Nierealne jest bowiem, by funckję dowódcy pełnił zawodnik, którego nie szanują pozostali gracze, ponieważ w takiej sytuacji nie słuchaliby jego rozkazów.

Musi to być również osoba ze znaczną wiedzą o grze, jej ekonomii, a także z odpowiednią znajomością map i ewentualnych ruchach drużyny przeciwnej po tychże. Dowódca musi być świadomy sytuacji finansowej zarówno swojej drużyny, jak i przeciwników. Dzięki temu może on określić czy zespół może kupić pełny ekwipunek czy np. zagrać rundę Eco. To samo tyczy się wrogów - jeśli jest on świadomy kiedy posiadają oni środki na lepszy ekwipunek, a kiedy będą uzbrojeni wyłącznie w pistolety - to wówczas może narzucić kompanom odpowiednią taktykę.

Każdy doświadczony lider ma zazwyczaj z góry określony plan działania, jednak najlepsi z nich potrafią również reagować na bieżąco na diametralnie zmieniającą się sytuację na mapie. Jest rzeczą oczywistą, że do antycypowania ruchów wroga, a także szybkiego analizowania jego taktyki, konieczna jest ponadprzeciętna inteligencja.

Dowódca musi również potrafić zachować zimną krew w najtrudniejszych sytuacjach, a także posiadać zdolność dzielenia uwagi. Wystarczy wspomnieć, że wszystkie wymienione wyżej aspekty rozgrywki musi kontrolować on jednocześnie, a do tego grać na jak najwyższym poziomie, tak jak pozostali członkowie drużyny.

Na przestrzeni lat w Virtus.pro funkcję dowódcy pełniło kilku graczy, jednak najczęściej był to Filip "neo" Kubski.

Otwierający (Entry-fragger)

Tę rolę sprawuje z reguły najlepszy strzelec w drużynie. Do niego należy "wychylanie", czyli sprawdzanie kolejnych zakamarków na mapie, więc jest on zawodnikiem znajdującym się na pierwszej linii ognia. Musi to być więc osoba o niebywałym refleksie oraz zdolnościach strzeleckich, ale także mieć dużą wiedzę odnośnie rozłożenia kryjówek na mapach.

Nie zawsze jego funkcja sprowadza się jednak do zapisywania na swoim koncie dużej ilości fragów. Z reguły raczej wiąże on przeciwników i skupia na sobie ich ogień, by umożliwić kompanom wychylenie się i zajęcie lepszych pozycji. Wysokie umiejętności strzeleckie, oraz refleks pozwalają mu jednak konkurować z lepiej umiejscowionymi wrogami, eliminując lub poważnie raniąc przynajmniej część z nich.

W Virtus.pro rolę tę pełni zazwyczaj Paweł "byali" Bieliński.

Snajper (Sniper)

Posługiwanie się karabinami szturmowymi lub snajperskimi jest indywidualną sprawą każdego gracza i z reguły on sam, po jakimś czasie, czuje czy lepiej gra mu się z "kałaszem" w ręku, czy patrząc przez lunetę AWP. Nie każdy jednak ma predyspozycje do bycia strzelcem wyborowym.

Ten typ rozgrywki znacznie różni się od biegania po mapie z pełnym magazynkiem i błyskawicznym wychylaniem na wrogów. Tu trzeba postawić raczej na cierpliwość oraz doskonałą znajomość broni, którą się posługujemy. Często zdarza się bowiem, że jesteśmy zmuszeni strzelić na krótki dystans bez przybliżenia, a w takiej sytuacji nie mamy na ekranie nawet celownika.

Rzecz jasna znajomość odrzutu jest niesamowicie ważna podczas strzelania z każdego rodzaju broni, jednak w przypadku korzystania z AWP istotne jest również wyczucie najlepszego momentu na odkrycie się, np. w celu sprawdzenia danej alejki.

Warto również zauważyć, że karabin snajperski AWP, którego jeden pocisk wystarczy zazwyczaj na wyeliminowanie wroga, jest również trzecią najdroższą bronią w grze i kosztuje 4750$. Wydanie takiej ilości pieniędzy na jeden element uzbrojenia wiąże się ze sporym ryzykiem, gdyż zakup może zarówno opłacić się, ale również zemścić. Możemy wszakże wyeliminować kilku wrogów, ale również samemu dać się zabić, a wówczas przeciwnik zabierze upuszczoną przez nas spluwę.

Wśród Virtusów za snajperkę łapali się, bądź nadal łapią Jarosław "pashaBiceps" Jarząbkowski, Janusz "snax" Pogorzelski oraz Filip "neo" Kubski.

 



Wspierający (Support)

W zasadzie jest to umowna rola, gdyż każdy gracz na najwyższym poziomie powinien posiadać umiejętności wspierającego. Generalnie uważa się, że wspierający jest specjalistą od granatów i to on doskonale wie, kiedy i w jaki sposób użyć ich, aby przyniosło to jak największą korzyść drużynie, a także w największym stopniu pokrzyżowało szyki wrogom.

Poza tym, jak sama nazwa wskazuje, wspierający ma za zadanie pomagać drużynie, więc może spaść na niego również obowiązek podkładania, bądź rozbrajania bomb. Z reguły wspierający dzieli tę funkcję z jedną z pozostałych i może być również np. liderem! Tak bywało m.in. w przypadku Filipa "neo" Kubskiego, któremu zdarzało się pełnić obie z wymienionych ról w barwach Virtusów.

 


Zwiadowca (Lurker)

Dobrze wywiązujący się z tej roli gracz, jest świetnym dywersantem. Porusza się on z reguły po mapie samotnie i stara się zajść wrogów od pleców. Jeżeli znajdzie się on w dogodnej pozycji do zaskoczenia i wyeliminowania jednego lub dwóch przeciwników, to jest w stanie zapewnić swojej ekipie znaczną przewagę. Nie zawsze otwiera on jednak w ich kierunku ogień, czasem jego zadanie ogranicza się jedynie do przekazania sojusznikom informacji o pozycji przeciwników.

Czasem, zamiast zakradać się za plecy przeciwników, zwiadowca stara się zrobić jak najwięcej hałasu, by zmylić wrogów, wprowadzić w ich szeregi zamęt i zwabić ich do siebie. W tym czasie reszta drużyny może np. zająć strategiczne miejsce po drugiej stronie mapy. Lurker może też ściągnąć przeciwników w pułapkę, czyli w miejsce, w którym nasi kompani będą mogli ich oflankować.

Do pełnienia tej roli konieczny jest dobry słuch, aby być świadomym, gdzie w obecnej chwili znajdują się przeciwnicy. Konieczny może okazać się więc zakup dobrej jakości słuchawek.

Adam Łuczka, Polsat Sport
Przejdź na Polsatsport.pl

PolsatSport.pl w wersji na telefony z systemem Android i iOS!

Najnowsze informacje i wiadomości na bieżąco, gdziekolwiek jesteś.

Komentarze

Przeczytaj koniecznie