Zmiany w zasadach punktowania mistrzostw świata
Światowa Rada Sportów Motorowych FIA od sezonu 2024 zmieniła system punktacji rajdowych mistrzostw świata. Nowy regulamin WRC wprowadza dodatkowe bonusy za wyniki odcinków specjalnych rozgrywanych w niedzielę, ostatniego dnia.
Od sezonu 2024 pierwsze punkty przyznawane będą już na koniec sobotniego etapu. Jego zwycięzca otrzyma 18 pkt, drugi 15 pkt i dalej 13, 10, 8, 6, 4, 3, 2, 1. Nagradzane będą miejsca od pierwszego do dziesiątego.
ZOBACZ TAKŻE: Trener Lechii Gdańsk po porażce w Lublinie. "Nie tak chcieliśmy zakończyć ten rok"
Warunkiem ich otrzymania będzie jednak ukończenie rajdu, czyli dojechanie do mety niedzielnego etapu. Ten natomiast będzie punktowany dodatkowo za zajęcie miejsc od pierwszego do siódmego. Zwycięzca otrzyma 7 pkt, drugi kierowca 6 i dalej 5, 4, 3, 2 i 1.
Ponadto w programie zachowany zostanie format Power Stage, w którym punktacja pozostała bez zmian. Za zwycięstwo będzie przyznawane do klasyfikacji generalnej cyklu 5 pkt, za drugie miejsce 4 pkt i 3, 2 i 1.
Zatem w niedzielę zwycięzca etapu może maksymalnie zdobyć 12 pkt, 7 za etap i 5 za wygranie Power Stage.
Powodem zmiany systemu punktacji jest - jak twierdzi FIA - chęć poprawy widowiskowości ostatniego etapu rundy mistrzostw świata. Zdarzało się bowiem, że w niedzielę różnice w czołówce są już tak znaczne, że niektóre załogi hybrydowych aut Rally1... jechały wolniej niż mogły. W ten sposób oszczędzano opony i silniki na Power Stage, gdzie była szansa na dodatkowe punkty.
Wśród innych postanowień z ostatniego posiedzenia Rady zdecydowano, że w kategorii WRC2 nie będzie już możliwości zdobywania dodatkowych punktów na Power Stage.
Nie zmniejszono długości odcinków specjalnych rund cyklu, co było ostatnio sugerowane. Zatem nadal OS-y mają mieć od 300 do 350 km. Nie wprowadzono limitu długości jednej próby sportowej, ale utrzymano przepis o tym, że załogi nie mogą przejechać więcej niż 80 km między wizytami w parku serwisowym lub strefą zmiany opon.
Zmieniono natomiast regulacje dotyczący jednostek napędowych. Silnik będzie można zmienić po odcinku testowym i przed startem rajdu. Zamiar trzeba zgłosić delegatowi technicznemu. Kara czasowa nie zostanie nałożona, jeśli liczba przyznanych regulaminem dwóch silników na sezon nie zostanie przekroczona.
Taką "przygodę" miał w tym roku Estończyk Ott Tanak, gdy w jego Fordzie Puma Rally1 doszło do awarii jednostki napędowej przed Rajdem Estonii.
Sezon 2024 tradycyjnie od Rajdu Monte Carlo. Runda na trasach w Alpach odbędzie się w dniach 25-28 stycznia 2024.
Przejdź na Polsatsport.pl